Als DWanimmations zijn we er van overtuigd dat we altijd bij moeten blijven van de laatste ontwikkelingen. Om deze goed te kunnen volgen is het bezoeken van branche gerelateerde beurzen, seminars en conferenties in de wereld een must voor ons. Zo waren we afgelopen week bij de FMX in Stuttgart.
Wat is FMX
Afgelopen week was in Stuttgart de FMX (Film and media exchange) dit is de meest invloedrijke Europese conferentie voor digitale entertainment. Hier komen kunst, technologie en business samen en zijn de laatste stand van zaken te vinden op het gebied van Animatie, Effecten, Games en Transmedia. Kunstenaars, specialisten, wetenschappers, fabrikanten en andere belangrijke mensen die werken met bewegende beelden komen naar FMX om te netwerken en om de productie problemen, spannende nieuwe technologieën en overige ontwikkelingen met een internationaal publiek te bespreken.
De ontwikkeling
Op de FMX hebben we gesproken met veel toeleveranciers van de diverse software producten die we gebruiken. In het bijzonder het bedrijf Autodesk bekent van onder andere “AutoCad, Revit en 3D sMax” was duidelijk over hun visie. Autodesk ziet de stilstaande beelden van autoCad en Revit in de toekomst bewegen. Om dit realiseerbaar te maken heeft men inmiddels een Game Engine “Stingray” aangeschaft.
Dit correspondeert naadloos met wat wij op de midden lange termijn zien gebeuren in de visualisaties voor de bouw. Ook de conversie van een BIM model naar een bewegend beeld zal hier mee een verdere vlucht nemen.
Multichannel marketing
Nu zien we al dat veel aanvragen binnen komen om naast de standaard (stille) beelden voor o.a. drukwerk, bannering en websites conversies te maken naar virtual reality. Door deze conversie heeft iedere klant een perfecte indruk van de aan te schaffen woning op zijn eigen smartphone of tablet. Door de ontwikkeling die autodesk ziet zal het straks nog eenvoudiger worden om volledig motion play door de woning heen te manoeuvreren deuren open en dicht te doen en lampen aan en uit te doen. Naast drukwerk, bannering op de bouw zal de marketing exposure op de smartphone en tablet steeds belangrijker worden.